Starożytny Egipt, był krajem, gdzie bardzo dobrze rozwijała się kultura, a m.in.:liczne przykłady architektoniczne, dzieła literackie, rozwój religii, pisma, w końcu osiągnięcia w wielu dziedzinach nauki np.: matematyka, zwłaszcza geometrii i algebry oraz astronomia, i medycyna.
Najbardziej wykształconą grupą ludzi byli kapłani,od nich także zależał cały rozwój nauki w Egipcie.Wykształconymi ludźmi byli także urzędnicy,lecz z nieco mniejszą wiedzą.Dzięki rozwoju astronomii kapłanie egipscy posiadali głęboką wiedzę i umiejętności na ten temat np.:- obserwowali niektóre planety i gwiazdy np. Syriusza.
- znali kalendarz słoneczny, oparty na cyklu obiegu Ziemi wokół Słońca,
- określili długość roku na 365 dni i podzielili rok na trzy części, w zależności od wylewy Nilu. Rok na 12 miesięcy po 30 dni i na końcu roku zostawało im 5 dni,
- ustalili podziału nocy i dnia na 12 godzin (stąd pochodzi określenie doby na 24 godziny),
- potrafili obliczyć terminy zaćmienia Słońca i Księżyca,
W medycynie dokonywano następujących osiągnięć:
- mumifikowano zwłoki,
- przeprowadzano niezwykle trudne operacje np.: oczu i mózgu, z zastosowaniem środków znieczulających,
- dokonywano trepanacji czaszki,
- przypalano torbiele,
- znano budowę serca i jego funkcje biologiczne,
- w dentystyce stosowali protezy,
- doskonała znajomość anatomii człowieka,
- wydzielono specjalizacje medyczne w zależności od choroby,
- wytwarzali proste narzędzia chirurgiczne,
- przy świątyniach powstawały pierwsze szkoły medyczne.
- W dziedzinie matematyki i geometrii Egipcjanie posiadali następujące umiejętności:
- obliczania pola powierzchni figur,
- odkryli „złoty środek” trójkąta,
- stosowali system dziesiętny, w którym najwyższą jednostką był jeden milion,
- znali zastosowanie symboli do określenia kolejności potęg,
- w celu obliczenia poziomu wód podczas wylewu Nilu stosowali nilomierze.
Inne przykłady osiągnięć naukowych, świadczących o wysokim rozwoju nauki starożytnego Egiptu:
- opanowano obróbkę miedzi,
- znali niektóre zasady magnetyzmu i akustyki. Ta ostatnia wiedza pozwalała im wzmacniać sztucznie siłę dźwięku,
- znali sposób zapalania pochodni przy zanurzeniu ich do wody,
- umieli produkować papirus,
- obliczać prawidłowo pomiary do budowy systemów irygacyjnych i piramid,
- wynaleźli zegar wodny.
źródło:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz